PSYCHOLOGIE
psychické poruchy - studium psychologie - obsahy knížek - psychologické testy - online psychologické programy

Dotyky zla aneb Nezletilá milenka - E. Štefková (recenze)

Eva Štefková: Dotyky zla aneb Nezletilá milenka. Nakl. Pavel Dolejší, Humpolec 2008

Humpolecké nakladatelství nabízí tuto publikaci pomocí elektronické komunikace jakožto "Knižní novinku pouze pro dospělé", která vzhledem ke svému charakteru a "syrové, naturalistické formě" není distribuována standardním způsobem. Kniha se zabývá skutečně závažným tématem – sexuálním zneužíváním mladé dívky jejím otčímem. Autorkou je sama oběť zneužívání, která na 110 stranách popisuje, kterak její utrpení začalo, jak se vyvíjelo a skončilo a jak ovlivnilo její další život. Na začátku a konci knihy autorka rekapituluje podstatné údaje o důležitých osobách svého života – matky, otce, otčíma, bratra i sebe. Každá kapitola je pak uvozena původní básní. Autorka podle všeho píše pod skutečným jménem a na přebalu najdeme i její fotografii, což se nemusí jevit jako úplně nutné.

Příběh Evy Štefkové je do značné míry prototypický. Její matka se po bouřlivém rozvodu s Eviným otcem znovu vdala za člověka, který Evu začal v jejích deseti letech pohlavně zneužívat. Zavázal jí mlčením, udělal z ní spoluviníka a de facto služku k uspokojování vlastních potřeb. Časem se sex mezi nimi stal i platidlem: chceš kolo? – budu za to něco chtít. Autorka popisuje nezájem matky o její problémy i podezření, že matka musela něco tušit, ale nezasáhla. Eva Štefková posléze prošla obdobím "absolutní nervozity", jak svůj stav nazývá, obdobím depresí, pokusila se o sebevraždu, potýkala se s mentální anorexií i tělesnými problémy a zřejmě nevratně utrpěla její sebeúcta a vztah k vlastní osobě vůbec.

Textu by neuškodila redakční revize; jeho hodnota je nicméně v autentičnosti, takže tato připomínka je spíše technického rázu. Poněkud zásadnější je fakt, že kniha je pojata spíše jako popis událostí a v tom spočívá její obrovská rezerva. Syrovost a naturalističnost avizované vydavatelem mezi její charakteristiky jistě nepatří. Samotné sexuální praktiky jsou popisovány decentně, což je v pořádku. Ovšem autorka bezpochyby zažívala mnoho emocí, protikladných tendencí, řešila řadu dilemat... nějak se zkrátka cítila; tohoto je však v dotyčné publikaci pohříchu málo. Možná by bývalo stálo zato spojit síly s někým, komu by autorka svůj příběh vyprávěla a kdo by se zajímal o všeliké psychologické konsekvence. V tomto lze spatřovat nevyužitý potenciál celého textu. Na druhé straně jsou místa, která silně zaujmou – například verše "Chtěla jsem se smát a zpívat, / však někdo řekl NE! / Zalez tady do kouta / a sloužit budeš MNĚ!" Prostota, rytmičnost a naléhavost – to a ještě víc zdobí tuto pasáž a téměř geniálně vystihuje podstatu zneužívání. Přes uvedené připomínky Eva Štefková jistě zasluhuje uznání za to, že svůj příběh sepsala a zveřejnila. Mohl by pomoci obětem zneužívání a rodinným příslušníkům, kteří před nemilou pravdou strkají hlavy do písku.

Michaela Peterková, červenec 2008, vyšlo v Psychologii Dnes

Psychoweb.cz doporučuje psychotesty:

Test emoční inteligence
Dokážete komunikovat s druhými, umíte správně odhadnout, jak se cítí? Vládnete svým emocím nebo ony ovládají vás?

Test typů a poruch osobnosti
Jaké je celkové zaměření vaší osobnosti? Nemáte některé vlastnosti příliš silně nebo naopak příliš slabě vyvinuté?

Test psychických poruch
Dělá vám starosti vaše psychika? Chcete pomoci odhadnout, jak jste na tom s duševním zdravím?

Sociální test osobnosti
Jaké máte předpoklady pro kvalitní a trvalé vztahy s druhými lidmi? Umíte je vytvářet a dokážete si druhé udržet?

Test profesní orientace
Na jakou školu nebo práci se hodíte? S jakou profesí ladí vaše osobnost?

Test výkonu a motivace
Snažíte se, ale výsledky se nedostavují? Co vám brání v úspěchu a výkonu?

Test paměti
Jak funguje vaše paměť? Jak dobří jste v zapamatování a vybavení?

Test mentální výkonnosti
Myslí vám to pružně, rychle a bezchybně? Neselháváte v pozornosti? Necháte se snadno rozhodit?

Základní test osobnosti
Jaký je základ vaší osobnosti? O co se můžete opřít a co vám naopak komplikuje život?

© psychoweb.cz 2009-2017 Všechna práva vyhrazena. Jakékoli kopírování, další zveřejňování a šíření jakýchkoli textů, obrázků, fotografií, zdrojových kódů nebo jiných částí webu je bez písemného souhlasu zakázáno. Kontakt | Reklama | Podmínky použití | Seznam literatury

Doporučujeme weby: Partneři | Deprese | Schizofrenie | Sebevražda | Psychotesty | Angličtina | Hypnóza | Test paměti a IQ v akci | Psychologie barev | Syndrom vyhoření | Psychotesty pro řidiče |
Psychotesty k policii | Psychologie - poradna | Nevěra | Seznam psychologů | Relaxace ke stažení | Testy a psychotesty | Test partnerského vztahu | Jak se zbavit úzkosti a deprese | Kurzy psychologie online | Psychoterapie | Přijímačky na psychologii | SEO webu sledují SEO nástroje.cz |